Setkávání je vedeno tak, aby pomáhalo uvědomit si, změnit a vylepšit situace, nastavení a způsob přemýšlení - aby výsledkem byla spokojenost, kde jako ředitel/ka jsem, co dělám a jak to dělám. Cílem je ještě větší motivace ředitele, přenos pozitivních návyků a přemýšlení na sbor vychovatelů a v konečném důsledku pozměněný přístup k dětem.
Projekt probíhá v kombinacích:
1. Setkávání s řediteli a týmy vychovatelů v dětských domovech
2. Společné setkávání ředitelů z různých dětských domovů
3. Individuální práce na sobě s ředitelem či vychovatelem
Co to domovům a jejich vedení dlouhodobě přináší:
Společenská témata a samotná společnost se obecně velmi rychle proměňují, což děti svými postoji, názory nebo stavy velmi autenticky zrcadlí. Je poměrně složité se v dětech a současně v sobě zorientovat, proto ředitelům a vychovatelům dodáváme podporu v přijímání dětí takových, jaké jsou, bez výraznějšího ohledu na to, co právě dělají.
Pomáháme jim v odosobňování se, snaze pomoci všem za jakoukoli cenu, ve zkoumání situací a hledání nových úhlů pohledu pro otevřenější cestu k dětem. Benefitem pro ředitele a vychovatele bývá větší nadhled, uklidnění, pročištění vztahů, zlepšení komunikace, doplnění energie a motivace učit se novým přístupům k dětem.
Pojmenování a představa ideálu pro volbu vhodného personálu. Vychovatel by měl být empatický - dokázat se vcítit, měl by být osobnost - mít charisma, aby děti mohly čerpat inspiraci, být profesionál - dodržovat řády apod. (to však záměrně až třetí v pořadí).
Snížení důrazu na řád a množství povinností, a naopak upřednostnění podpory dětí a jejich růstu. Posílení jejich osobnosti, autenticity, sebelásky, vedení k jejich samostatnosti, aby si dokázaly ve svém životě poradit a postarat se o sebe.
Příklady probíraných témat & nalézání řešení:
Týmové koučování ředitelů DD: Komplikace při přijímání dětí do dětských domovů, jak lépe pracovat s mentálně postiženým dítětem v kolektivu ostatních dětí, jak pracovat s medikovanými dětmi s cílem jejich dávky snižovat, jak jednat s OSPOD v rámci snahy o intenzivnější práci s rodiči, dětmi a jejich propojování s cílem vytvořit pro ně lepší domov, jak pracovat s vychovateli, kteří spolu odmítají komunikovat a mají mezi sebou časté neshody, jak zamezit tomu, aby si vychovatelé stěžovali na kolegy dětem - Témata ředitelů DD prochází kruhem sdílení mezi zúčastněnými - sdílením zkušeností ostatních ředitelů a koučovacími otázkami supervizora nacházíme cesty k řešení témat a často také důležité upevnění, podporu v tom, že nastavená cesta ředitele je v současné době ta nejlepší.
Týmové koučování vychovatelů DD: Neshody v rámci přístupu k dětem a práce s nimi mezi jednotlivými směnami, nepořádek při převzetí směny po kolegovi nebo noční směně, nesouhlas s tím, jak mladší kolega děti vede („za nás se to 30 let dělalo jinak“) - Řešení citlivě mediovanou diskuzí, vyjasnění, pochopení a přijetí rozdílných úhlů pohledu obou stran, pročištění vztahu a nastavení společně odsouhlasených kroků k lepší komunikaci a spolupráci.
Individuálni koučování ředitelů a vychovatelů DD: Dítě je v mnoha situacích nezvladatelné, ani ostatní děti jej nepřijímají, jak s ním pracovat dál? Dítě se v mé přítomnosti pokusilo o výrazné sebepoškození, zvládla jsem to, ale je to pro mě psychicky náročné, jak to lépe zvládat? S kolegou na směně se mi nepracuje dobře, snaží se před dětmi, aby vypadal lépe než já, někteří vychovatelé mezi sebou velmi špatně komunikují, nedaří se mi je přimět k lepší komunikaci a spolupráci - Diskutujeme o tématech a vhodnými otázkami hledáme nové odpovědi vedoucí k pochopení, uvědomění a k novým, inovativním řešením - nastavujeme kroky, jejichž přínos v následných sezeních ověřujeme.